pondělí 27. října 2008

Peking postolympijsky ... a Praha postcestovni

Mili pratele,

nocnim vlakem dlouhym, ze kdyby stal na hlavaku, tak do posledniho vagonu by se nastupovalo na smichove:) jsme prejeli z Sanghaje do Pekingu (mimochodem, ceske drahy pry prave poridily nejrychlejsi lokomotivy na svete, ktere se budou po nasich zeleznicnich stezkach prohanet 140 kmh a od prosince dokonce 160! Ha, ha, ha). Peking je zbudovany ve velkem stylu, moderne a "do sirky". Tak jako muzete nekonecne dlouho bloumat rozsahlym komplexem cisarskych palacu a chramu Zakazaneho mesta, tak i na kazdy presun mezi jednotlivymi castmi metropole je treba pocitat cas v rozmezi 1 - 2 hodin, a to sit verejne dopravy je velmi solidni. Spolu s davy cinskych turistu jsem se prochazel tez kolem prazdnych skeletu obrich olympijskych konstrukci a pral si, at Prahu nic podobneho nepotka. Kvuli olympiade se v Pekingu tez zavedla rada bezpecnostnich opatreni, napr. povinnost projet rentgenem vsechna prirucni zavazadla pri kazdem vstupu do metra (dokazete si to predstavit v case dopravnich spicek?), ktere jaksi uz po skonceni her nikdo nezrusil (!). O Pekingu se urcite u nas v souvislosti s olympiadou hodne psalo a jiste se zminovalo i znecisteni zivotniho prostredi. Nas cinske hlavni mesto uvitalo chladivym, slunecnym a znacne vetrnym pocasim, takze vzduch byl cisty a obzor jasny. To v Sanghaji jsme dusivemu sedivemu smogu neunikli. Ale pokud abstrahujeme od analyzy cinu (s malym pismenem je to spravne) a spokojime se aspon se slovy, pak vam muzu napsat, ze "zelena" je v Cine tema. Od studentu pres podniky az po vladni deklarace, vsichni si problemy zivotniho prostredi uvedomuji a chteji s tim neco delat. A budou muset: pri zvednuti hladiny svetovych oceanu by byla vodou ohrozena vystavni cinska lod Sanghaj, ktera se ostatne uz nekolik desetileti propada do zeme pod vahou nahustenych mrakodrapu a diky vycerpavani podzemnich vod. Ale meli bychom byti fer: kazdy z nas evropanu diky nakupum lacineho cinskeho zbozi vsech znacek mame na znecisteni cinskeho zivotniho prostredi svuj podil (viz dle meho trefny vyrok: "an american criticizing china´s environmental record is like an addict blaming his dealer").



Zakazane mesto

Ptaci hnizdo

Pri populacni dimenzi Ciny je docela nelehky ukol najit libovolnou svetovou statistiku typu "zeme, kde nejvice lidi ... ", ve ktere by tato asijska velmoc netrunila na vedoucich prickach. Cina ma nejvice uzivatelu internetu na svete, nejvice lidi zde zemre v souvislosti se znecistenim vzduchu, je zde 90 milionu jedinacku (kvuli politice jednoho ditete), atd. atd. Presto bych chtel zminit jeste jedno nasledujici: Cina vyzvedla tolik lidi naraz z chudoby jako nikdo jiny nikde jinde. Pri jakkoli kritickem pristupu nelze cinskym vladnim strukturam uprit, ze dokazat zajistit, aby miliarda tri sta milionu lidi mela co jist a kde spat, je znacny uspech. A z teto masy lidi lze v dnesni dobe vyclenit skupinu tak mozna 150 az 200 milionu zajistenych Cinanu, kteri si uzivaji zivotniho stylu, kteremu alespon v materialni rovine nechybi nic, co mame v Evrope. Pro ne jsou nekonecna hluboka udoli Yunnanu pokryta asfaltovymi silnicemi a mobilnim signalem takove kvality, ze se nasinec drbe za uchem. Cina ma velkolepou historii. Zamerte se na ni...a tisicovky let zpatky jen litaji. Na toho, kdo i pres muj popis zustava k cinskym uspechum skepticky, zkusim zapusobit poslednim trumfem:) i FIFA oficialne uznala, ze hra, do ktere je dnes zblaznen cely svet, byla vynalezena v Cine. I to se udalo stovky mozna tisice let pred nasim letopoctem a mic byl kozeny vycpany vlasy a perim.

Ulice v Pekingu

Je libo knedlicek?

Do Prahy jsem dorazil v nedeli nad ranem. Nepriletel jsem, neb jsme se nejak nemohli trefit. Me letadlo z Pekingu me dopravilo az do Londyna, pilot SkyEurope to zas kvuli mlze na Ruzyni zapichl v Bratislave. Tam jsme cekali mezi pulnoci a treti hodinou ranni, az odkudsi z Nitry sezenou autobusy pro pozemni prepravu vsech cestujicich. Byli mezi nami cizinci, kteri si vybrali Prahu pro straveni prodlouzeneho vikendu. Nikdo jim anglicky nic nevysvetloval, bezradne koukali po postsocialisticke bratislavske letistni hale. I ja jsem na svych cestach casto bezradne koukal a vzdy mel stesti na mile lidi ochotne pomoci (a musim napsat ze v Cine obzvlaste). Tak mohu-li si dovolit na zaver jeden moralni apel, ktery ve mne nyni rezonuje: Cesi, budte vstricnejsi k cizincum!

Se zaverem me cesty nadchazi i zaver jeji reflexe na techto strankach. Chtel bych napsat, ze si velmi vazim toho, ze jste si v te nepreberne zaplave informaci na internetu nasli cas a cestu na tento blog.

Rad bych usporadal nejake setkani/promitani/povidani, zamerene na nektere z navstivenych oblasti. Snad se podari spolecne plzenskou charitou usporadat vecer venovany Paraguayi a Bolivii a adopcim. Konkretni udaje sem urcite jeste napisu, jakmile to bude upecene.

Dle poslednich informaci, co se ke me donesly, by mel workcamp v Bataypore mit v lete 2009 pokracovani. Takze pokud byste mel nekdo cas a chut vyrazit podporit nase krajany a uzit si dobrodruzstvi v brazilske prirode, muzete se obratit na Inex. Taktez o letnich prazdninach 2009 bychom chteli do CR dostat 5 - 7 malych Batayporcat, studentiku hodin cestiny, jako motivaci a za odmenu, ze po vecerech misto rybarskych prutu ohybaji ceska slovesa. Cena letenek je pro brazilske venkovany limitujici polozkou, tak kdybyste nekdo vedel o nekom, kdo by byl ochoten tento projekt podporit, dejte mi prosim vedet.

Žádné komentáře: